Subiecte propuse la Limba Romana pentru anul scolar 2011-2012


Subiecte Etapa a VII-a 

Citeste cu atentie textul dat .

Sta gandirea mea cuminte
Ascultand al toamnei graur .
Peste galbene vesminte
Plange salba ei de aur .


Vantul mi-a-ntristat auzul
Dangatul tacerii suna .
In caus de-argint , harvuzul
Umbra norilor aduna .


Frunze cad cu aripi slabe ,
Ziua-n palcul lor s-ascunde .
Bancile , in patru labe  ,
Vor sa fuga , nu stiu unde .


Toate-s parca mai batrane ...
Dar cararea cu petunii
Parca-i uma unei zane ,
Parca-i un suspin al lunii . 
                                           Gradina- George Lesnea

Scrie o compunere in care sa comentezi descierea din fragmentul de mai sus . Vei avea in vedere :
- elementele spatiului natural surprins
- tehnica descrierii ( modalitati , unghiuri , perspectiva , figuri de stil )
- sentimentul / sentimentele dominant(e) trezit(e) .


Pornind de la sugestiile oferite de poezia lui George Lesnea , Alcatuieste o compunere in care sa descrii sosirea toamnei . Da un titlu potrivit compunerii tale .








Subiecte Etapa a V-a 

Clasele a V-a si a VI-a 

Citeste cu atentie textul dat .

In coltul ei , stapana 
Pe-un vraf de jucarii stricate ,
Din carti de joc , din hartioare ,
Ea-si face parcuri si palate:

Vorbeste , rade cu papusa ...
Ce fericite-s amandoua 
Ca s-a putut , din vechi nimicuri , 
Zidi o-mparatie noua !
Papusa n-are nas , e cheala !
S-un brat din umar ii lipseste , 
Dar Mimi-o vede tot frumoasa:
Caci ea e mama , s-o iubeste .

                                        Al . Vlahuta- Prima Lectie

Alcatuieste o compunere in care sa comentezi versurile date .



Clasele a VII-a si a VIII-a 


Citeste cu atenctie textul dat .

E-atat de frumos sa ratacesti o noapte , 
cu luna , ca o amfora , pe umar , 
sa simti , asemenea fructelor prea coapte , 
cum cad in tine ganduri fara numar .

Se-ntinde caldaramul ca o apa , 
ademenind molateca piciorul , 
si casele-si rasfata larg pridvorul , 
in care luna n-a putut sa-ncapa .

Si-a curs argint si miere-prin gradina ...
Splendoarea ei poate-a facut sa cada 
-pierdute-ntr-o betie de lumina-
atatea flori de-acatia pe strada ...

Asemenea unui brat de fata moarta 
e luna ce te duce-asa , de umar-
stafie , tu si ea , din poata-n poate , 
sa murmuri gandurile fara numar .

                                        Magda Isanos - Ratacind cu luna 


Alcatuieste o compunere in care sa comentezi versurile date .
  
Subiecte Etapa a IV-a 



Citeste cu atentie textul dat :
 "Se scutura din salcami o ploaie de miresme . Bunicul sta pe prispa . [...] Pletele lui albe si crete parca sunt niste ciorchini de flori albe ; sprancenele , muistatile , barba ... Peste toate au nins ani multi si grei . Numai ochii bunicului au ramas ca odinioara : blanzi si mangaietori ."  

 ( Barbu Stefanescu Delavrancea - Bunicul )


     I.  Peste ani , ca o lumina cereasca , icoana bunicului a luminat amintirile scriitorului Barbu Stefanescu Delavrancea . Fragmentul selectat din opera acestuia , il prezinta pe bunic , impodobit de ani si de bunatate .
     Sarcina ta de lucru este sa elaborezi o compunere libera de 1-2 pagini , al carei inceput sa fie chiar fragmentul din opera lui Barbu Stefanescu Delavrancea , in care , pornind de la amintirile personale , sa construiesti imaginea bunicului devenit astfel , personaj literar .
     Pentru a convinge in privinta temeiniciei cunostintelor tale de limba si literatura romana si a deosebitei sensibilitati care te caracterizeaza , va trebui sa imbini cele trei moduri de expunere : descrierea , naratiunea si dialogul si sa folosesti mijloacele artistice pe care le-ai invatat , pentru a crea un personaj literar .
    II . In elaborarea compunerii tale de la subiectul I , a trebuit sa intri in pielea unui adevarat scriitor . Astfel , ai folosit tot ce ai invatat la orele de limba si literatura romana , pentru a crea un text valoros . De aceasta data insa , sarcina ta de lucru este sa aplici cunostintele  pe care le-ai acumulat la disciplina limba si literatura romana si , dupa ce vei reciti cu multa atentie fragmentul din opera lui Barbu Stefanescu Delavrancea ,  sa realizezi o cumpunere de  cel mult o pagina , in care sa realizezi  caracterizarea personajului Bunicul ,  asa cum apare acesta in fragmentul de la punctul I . In compunerea ta , vei avea in vedere :
- conturarea portretului fizic al personajului
- sugerarea portretului moral al personajului
- selectarea expresiilor din text , pentru argumentarea ideilor afirmate
- interpretarea valorii expresive a figurilor de stil invatate in construirea personajului .


Subiecte Limba Română Etapa a II-a

Citeste cu atentie textul de mai jos :

Ploua soare peste mine
Si ma uda cu lumina
Eu in joc stropescu cu soare
Coala zarilor,velina.

Ce-am facut?! Cum s-o ascund
Pata galbena,arsura
Peste tenta de lumina,
Peste zari ma dau de-a dura.

Nu se duce.Ce sa fac?
Sufletu-l mototolesc
Si-l fac carpa ca sa sterg
Soarele copilaresc .

Carpa sufletului insa
Toata-i imbibata-n soare,
Sterg mereu si-n zari lumina
E din ce in ce mai mare.

Zarea as putea s-o-nghit
Si ar fi ascunsa bine
Dar mi-ar lumina tot trupul
Si-ar putea ghici oricine.

Ei, si daca ar ramane
Inca-un soare,ce ar fi ?
N-o sa planga - nu-i asa? -
Nimeni dintre noi , copii.

(Ana Blandiana - Gluma)

I . Evidentiaza trasaturile si mesajul acestei opere intr-o compunere (de minimum 10 randuri - clasele a V-a si a VI-a) ; (de minimum 15 randuri - clasele a VII-a si a VIII-a) .
II. Realizeaza o creatie in versuri sau in proza in care sa imaginezi o calatorie in adancul unui suflet fericit .
In creatia ta , vei respecta urmatoarele cerinte :
-alegerea unui titlu sugestiv ;
-utilizarea a cel putin doua epitete , doua comparatii , doua personificari ;
-folosirea unor expreii din poezie (de exemplu : "lumina alba" , "ape adanci" , etc) .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu