Subiecte Etapa a VII-a
Citeste cu atentie textul dat .
Sta gandirea mea cuminte
Ascultand al toamnei graur .
Peste galbene vesminte
Plange salba ei de aur .
Vantul mi-a-ntristat auzul
Dangatul tacerii suna .
In caus de-argint , harvuzul
Umbra norilor aduna .
Frunze cad cu aripi slabe ,
Ziua-n palcul lor s-ascunde .
Bancile , in patru labe ,
Vor sa fuga , nu stiu unde .
Toate-s parca mai batrane ...
Dar cararea cu petunii
Parca-i uma unei zane ,
Parca-i un suspin al lunii .
Ascultand al toamnei graur .
Peste galbene vesminte
Plange salba ei de aur .
Vantul mi-a-ntristat auzul
Dangatul tacerii suna .
In caus de-argint , harvuzul
Umbra norilor aduna .
Frunze cad cu aripi slabe ,
Ziua-n palcul lor s-ascunde .
Bancile , in patru labe ,
Vor sa fuga , nu stiu unde .
Toate-s parca mai batrane ...
Dar cararea cu petunii
Parca-i uma unei zane ,
Parca-i un suspin al lunii .
Gradina- George Lesnea
Scrie o compunere in care sa comentezi descierea din fragmentul de mai sus . Vei avea in vedere :
- elementele spatiului natural surprins
- tehnica descrierii ( modalitati , unghiuri , perspectiva , figuri de stil )
- sentimentul / sentimentele dominant(e) trezit(e) .
Pornind de la sugestiile oferite de poezia lui George Lesnea , Alcatuieste o compunere in care sa descrii sosirea toamnei . Da un titlu potrivit compunerii tale .
Scrie o compunere in care sa comentezi descierea din fragmentul de mai sus . Vei avea in vedere :
- elementele spatiului natural surprins
- tehnica descrierii ( modalitati , unghiuri , perspectiva , figuri de stil )
- sentimentul / sentimentele dominant(e) trezit(e) .
Pornind de la sugestiile oferite de poezia lui George Lesnea , Alcatuieste o compunere in care sa descrii sosirea toamnei . Da un titlu potrivit compunerii tale .
Subiecte Etapa a V-a
Clasele a V-a si a VI-a
Citeste cu atentie textul dat .
In coltul ei , stapana
Pe-un vraf de jucarii stricate ,
Din carti de joc , din hartioare ,
Ea-si face parcuri si palate:
Vorbeste , rade cu papusa ...
Ce fericite-s amandoua
Ca s-a putut , din vechi nimicuri ,
Zidi o-mparatie noua !
Papusa n-are nas , e cheala !
S-un brat din umar ii lipseste ,
S-un brat din umar ii lipseste ,
Dar Mimi-o vede tot frumoasa:
Caci ea e mama , s-o iubeste .
Al . Vlahuta- Prima Lectie
Alcatuieste o compunere in care sa comentezi
versurile date .
Clasele a VII-a si a VIII-a
Citeste cu atenctie textul dat .
E-atat de frumos sa ratacesti o noapte ,
cu luna , ca o amfora , pe umar ,
sa simti , asemenea fructelor prea coapte
,
cum cad in tine ganduri fara numar .
Se-ntinde caldaramul ca o apa ,
ademenind molateca piciorul ,
si casele-si rasfata larg pridvorul ,
in care luna n-a putut sa-ncapa .
Si-a curs argint si miere-prin gradina ...
Splendoarea ei poate-a facut sa cada
-pierdute-ntr-o betie de lumina-
atatea flori de-acatia pe strada ...
Asemenea unui brat de fata moarta
e luna ce te duce-asa , de umar-
stafie , tu si ea , din poata-n poate ,
sa murmuri gandurile fara numar .
Magda Isanos - Ratacind cu luna
Alcatuieste o compunere in care sa comentezi
versurile date .
Subiecte Etapa a IV-a
Subiecte Etapa a IV-a
Citeste cu atentie textul dat :
"Se scutura din salcami o ploaie de miresme . Bunicul sta pe prispa . [...] Pletele lui albe si crete parca sunt niste ciorchini de flori albe ; sprancenele , muistatile , barba ... Peste toate au nins ani multi si grei . Numai ochii bunicului au ramas ca odinioara : blanzi si mangaietori ."
"Se scutura din salcami o ploaie de miresme . Bunicul sta pe prispa . [...] Pletele lui albe si crete parca sunt niste ciorchini de flori albe ; sprancenele , muistatile , barba ... Peste toate au nins ani multi si grei . Numai ochii bunicului au ramas ca odinioara : blanzi si mangaietori ."
( Barbu Stefanescu Delavrancea
- Bunicul )
I. Peste ani ,
ca o lumina cereasca , icoana bunicului a luminat amintirile scriitorului Barbu
Stefanescu Delavrancea . Fragmentul selectat din opera acestuia , il prezinta
pe bunic , impodobit de ani si de bunatate .
Sarcina ta de lucru este
sa elaborezi o compunere libera de 1-2 pagini , al carei inceput sa
fie chiar fragmentul din opera lui Barbu Stefanescu Delavrancea , in
care , pornind de la amintirile personale , sa construiesti imaginea bunicului
devenit astfel , personaj literar .
Pentru a convinge in
privinta temeiniciei cunostintelor tale de limba si literatura romana si a
deosebitei sensibilitati care te caracterizeaza , va trebui sa imbini cele
trei moduri de expunere : descrierea , naratiunea si dialogul si sa
folosesti mijloacele artistice pe care le-ai invatat , pentru a crea un
personaj literar .
II . In elaborarea
compunerii tale de la subiectul I , a trebuit sa intri in pielea unui adevarat
scriitor . Astfel , ai folosit tot ce ai invatat la orele de limba si
literatura romana , pentru a crea un text valoros . De aceasta data insa ,
sarcina ta de lucru este sa aplici cunostintele pe care le-ai
acumulat la disciplina limba si literatura romana si , dupa ce vei reciti
cu multa atentie fragmentul din opera lui Barbu Stefanescu Delavrancea
, sa realizezi o cumpunere de cel mult o pagina , in
care sa realizezi caracterizarea personajului Bunicul
, asa cum apare acesta in fragmentul de la punctul I . In
compunerea ta , vei avea in vedere :
- conturarea portretului fizic al personajului
- sugerarea portretului moral al personajului
- selectarea expresiilor din text , pentru argumentarea ideilor afirmate
- interpretarea valorii expresive a figurilor de stil invatate in construirea personajului .
Subiecte Limba Română Etapa a II-a
- conturarea portretului fizic al personajului
- sugerarea portretului moral al personajului
- selectarea expresiilor din text , pentru argumentarea ideilor afirmate
- interpretarea valorii expresive a figurilor de stil invatate in construirea personajului .
Subiecte Limba Română Etapa a II-a
Citeste cu atentie textul de mai jos :
Ploua soare peste mine
Si ma uda cu lumina
Eu in joc stropescu cu soare
Coala zarilor,velina.
Ce-am facut?! Cum s-o ascund
Pata galbena,arsura
Peste tenta de lumina,
Peste zari ma dau de-a dura.
Nu se duce.Ce sa fac?
Sufletu-l mototolesc
Si-l fac carpa ca sa sterg
Soarele copilaresc .
Carpa sufletului insa
Toata-i imbibata-n soare,
Sterg mereu si-n zari lumina
E din ce in ce mai mare.
Zarea as putea s-o-nghit
Si ar fi ascunsa bine
Dar mi-ar lumina tot trupul
Si-ar putea ghici oricine.
Ei, si daca ar ramane
Inca-un soare,ce ar fi ?
N-o sa planga - nu-i asa? -
Nimeni dintre noi , copii.
(Ana Blandiana - Gluma)
I . Evidentiaza trasaturile si mesajul acestei opere intr-o compunere (de minimum 10 randuri - clasele a V-a si a VI-a) ; (de minimum 15 randuri - clasele a VII-a si a VIII-a) .
II. Realizeaza o creatie in versuri sau in proza in care sa imaginezi o calatorie in adancul unui suflet fericit .
In creatia ta , vei respecta urmatoarele cerinte :
-alegerea unui titlu sugestiv ;
-utilizarea a cel putin doua epitete , doua comparatii , doua personificari ;
-folosirea unor expreii din poezie (de exemplu : "lumina alba" , "ape adanci" , etc) .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu